Vattenfall placerar mobil snabbladdstation i Söderköping

Vattenfall kommer under en testperiod mellan maj och augusti att ha en mobil snabbladdare för elbilar på plats vid Hemköp i Söderköping, en strategisk placering längs med E22:an. Såväl personbilar som tyngre fordon kommer att kunna ladda vid stationen.

Den mobila laddenheten består av ett batteri utrustat med fyra Vattenfall InCharge snabbladdare. Den mobila laddstationen är en lösning som inte kräver permanent nätanslutning. Batteriet laddas under natten, då färre oftast laddar, via ett vanligt 63A-eluttag och har en laddeffekt upp till 240 kW.

– Det är spännande och mycket glädjande att tillsammans med Hemköp i Söderköping kunna erbjuda vår batterilösning för elbilsladdning. På relativt kort tid kan vi leverera en smart snabbladdlösning till vår kund. Potentialen för den här typen av mobila laddlösningar är enorm, säger Anders Skarin, projektansvarig på Vattenfall Network Solutions.

Den mobila snabbladdaren levererades till Hemköp i Söderköping den 7 maj. I ett första steg är planen att stationen finns tillgänglig till och med augusti.

– Vi arbetar kontinuerligt med att utveckla och göra kundupplevelsen så inspirerande och smidig som möjligt. Vår förhoppning är därför att kunderna ska uppskatta möjligheten till snabbladdning i samband med att de besöker vår butik, säger Per Arén, handlare Hemköp Söderköping.

Den mobila snabbladdstationen i Söderköping kommer att utvärderas efter sommaren för lärdomar och fortsatt utveckling.

Fakta:

• Laddningshastighet upp till 240 kW.
  • Fyra fordon kan snabbladda samtidigt.
  • Den totala samtidiga laddningshastigheten är 300 kW och fördelas dynamiskt på alla fyra uttag.
  • Vattenfall InCharge (betallösning) är anslutet och pris hittas i InCharge app.

För ytterligare information kontakta:
Vattenfalls pressavdelning, telefon: 08-739 50 10, e-post: press@vattenfall.com

Se även

Bilbesiktning på Opus-station

Vattenfall och Opus i samarbete för minskade klimatavtryck

Vattenfall ska som ”Smart Energy Partner” hjälpa besiktningsföretaget Opus Bilprovning, med 100 stationer i Sverige, att hitta vägar som minskar Opus klimatavtryck.

Laddning av elbil

Vattenfall InCharge ska leverera 200 laddstationer till Stora Enso

Vattenfall InCharge ska börja installationen av cirka 200 laddstationer vid Stora Ensos 25 kontor och anläggningar i Sverige.

Utsikt över Berlin

Vattenfall slutför försäljningen av värmeverksamheten i Tyskland till delstaten Berlin

Vattenfall har idag överlåtit samtliga aktier i Vattenfall Wärme Berlin AG, inklusive kraftverk, elnät, dotterbolag, anställda och aktieinnehav, till delstaten Berlin.